Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

13 april 2013

Ansel Adams ogillade Rembrants "gräsliga måleri"

Jag blev riktigt, riktigt förvånad. Kanske lite chockad. Jag läste en lång, intressant och omfattande intervju med mästerfotografen Ansel Adams där han helt plötslig gick till attack mot självaste Rembrant och hans måleri.

"Sometimes, there’s undue praise given to things just because they are old and unique and rare. Rembrandt is one example. I’ve never been happy with his work, at least not with the paintings." och han fortsatte "Aristotle with a Bust of Homer, the one the Metropolitan bought for $2,000,000–I think that’s a terrible painting."


Jag tappade hakan och hela min respekt för Ansel Adams. För den finaste bild jag någonsin sett är ett självporträtt av Rembrant som hänger på Nationalmuseum i Stockholm.

Ansel Adams förklarade i ett svep miljontals beundrare av Rembrant under århundraden som okunniga noviser med dålig smak och dåligt omdöme. Det skulle han inte ha gjort. Min respekt för Ansel Adams är helt borta. Det blir svårt att se hans svartvita landskapsbilder igen utan att tänka på hur himla korkad han var. 

Rembrants självporträtt på Nationalmuseum  i Stockholm

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...