Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

30 juli 2012

På väg mot en styv kulingnatt i ytterskärgåden

Innan det fina vädret kom i förra veckan var jag ut i ytterskärgården. Vinden skulle hålla sig runt åtta sekundmeter sydvästlig hade det stått på SMHI:s mobilsida. Det lät bra tyckte jag och ankrade upp nära havets rand för natten. Under kvällen promenerade jag tvärs över ön till stranden mot det öppna havet där vågorna gick gråsvarta med vita kammar. Det såg dystert ut. Men vinden var ändå lite avtagande. Det var ett gott tecken.

Tillbaka i båten och innan jag skulle krypa ned i sovsäcken så kollade jag vädret från andra meteorologer. För säkerhets skull. Och hoppsan, det skulle blåsa styv kuling fram emot tidiga morgonen! Men det var inte mer att göra att försöka somna medan vindens tjut i masten ökade allt mer.

Vågor vid havet i Stockholms skärgård


ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...