Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

28 maj 2012

Suverän fotografi av Saul Leiter på Gun Gallery

Saul Leiter, född 1923 i USA, är en fotogarf som jag hade missat helt. Visste inte vem han var. Kanske beroende på att han inte hade velat visa sina fotografier förrän på 90-talet. Men det tog mig bara en bild för att jag skulle förstå att han hade något extra att komma med. När bilden som följde med vernissageinbjudan från Gun Gallery damp ned i min dator fattade jag direkt att en för mig ny stor fotografupptäckt kanske var på gång.

Saul Leiter fick sin första kamera av sin mamma när han var 12. Men hans bildintresse drog i stället  mot måleriet och han blev konstnär i unga år. Men på 50-talet började han ändå att fotografera New York med Leica och den då nya färgfilmen Kodachrome. Det är ett urval av dom bilderna som nu visas på Gun Gallery. För Saul Leiter verkar måleriet och fotograferingen gått hand i hand. Han har utvecklat ett i högsta grad avancerad stil att komponera med färg och form.

Nu har det gått några veckor sedan vernissagen i Stockholm som var fylld till bristningsgränsen med nyfikna besökare. Jag tror att jag tog fyra varv runt under en timmes tid och sög in bilderna till mina inre skrymslen. Det är mycket viktigt att göra så om jag ska ha möjlighet att fortsätta att utvecklas tror jag. Att se mycket och god bildkonst länge. Få det inpräntat i det inre. Träna upp seendet ytterligare.

I förra veckan passerade jag Slussen. Denna sönderfallande knutpunkt mellan Söder och Gamla Stan.  Där tas det mycket bilder av förbipasserande i väntan på den stora ombyggnaden. Och denna gång såg jag Slussen på ett lite annat sätt än tidigare och tog några bilder i förbifarten. När jag kom hem och tittade tyckte jag mig se att jag hade påverkats av Saul Leiters bilder i mitt fotograferande. Eller var det bara inbillning?

Återigen hade jag fått uppleva något omvälvande i bild och fotografiväg på Gun Gallery som kommer att påverka min utveckling. Det är konstigt att jag aldrig får uppleva något liknande på det 2000 kvm stora Fotografiska. Inte hitintills i alla fall. Ett bevis till på att storleken inte har någon betydelse. Utan kanske snarare är ett hinder? Utställningen med Saul Leiter pågår till den 17 juni på Gun Gallery. Jag måste hinna med att göra ett besök till tror jag absolut.

En bra intervju med Saul Leiter
Några av Saul Leiters bilder på Lens Culture
Och en prisvärd bok med Saul Leiter




ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...