Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

16 maj 2012

Lightroom 4 trollar fram fler nyanser i bilderna

Det känns nästan som magi att kunna få ut detaljer i mina gamla digitalbilder som jag inte ens trodde fanns där. Jag installerade Lighroom 4 i lördags och häpnade över det som plötsligt blev synligt i de ljusaste och mörkaste av bildernas partier. Adobe skall ha jobbat på den algoritm i åratal som gör detta möjligt.

Under mina sju år med digitalfotografering så har jag alltid fotograferat i RAW för att få med så mycket som möjligt av bildens tonregister. Även fast nyanserna inte var möjliga att få fram då i bildbehandlingsprogrammen. Jag tänkte att en vacker dag så kommer det att bli möjligt med teknikens utveckling. Och den vackra dagen är här nu. Nu är bara frågan om jag skall gå igenom och göra om digitalbilderna från sju år tillbaka i tiden. Det känns som det kommer att bli nödvändigt.

Normalt skriver jag inte om teknik i bloggen för att jag tycker att det är tråkigt och att det tar bort intresset för bilden. Det är trots allt själva fotograferingen och skapandet av bilden som är det viktigaste. Men denna uppgradering av Lightroom var av så stort intresse att jag bara måste nämna det.

Jag visar en bild på Mohlins fontän i två versioner som jag plåtade för ett par veckor sedan. Den översta är gjord med nya Lightroom 4, den undre med 3:an.

Det finns några bra filmer på Youtube som visar lite vad som är möjligt. En är
Lightroom basics Video 3 - Retouching photos och en annan Lightroom 4 - New Possibilities

Mohlins fontän i Kungsträdgården, Stockholm



ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...