Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

18 januari 2012

Vad är en bra bild?

Vad är en bra bild? Vad kännetecknar en bra bild? Vad skiljer en bra bild från en dålig? Finns det något svar på det? Jag funderar på det ibland. Varför är just en bild bra ibland medan de flesta oftast är dåliga?

Kan det vara så här? En bra bild har en ton, en stämning, ett uttryck. En bra bild slår an något mot sin betraktare. En bra bild kännas. En bra bild lyckas att förmedla något.

Man kanske kan jämföra med ett eller flera välspelade ackord på en gitarr. De flesta kan nog snabbt urskilja bra eller dåliga toner från en gitarr, men kan man göra motsvarande en bild?

Musikanten kan inte sätta fingrarna hur som helst på gitarrhalsen. Han måste följa vissa musikaliska regler för att få det att låta bra. Är det det inte lika för en fotograf? Man kan inte plåta hur som helst, det riskerar att bara bli en visuell kakofoni. Har man det klart för sig? Jag tror inte det. Man underskattar troligen svårigheterna med att göra bra bilder. Och att man måste följa vissa visuella regler.

Att nästa alla kan ta tekniskt hyggliga bilder enklare än någonsin har inte gjort det lättare att ta bra bilder. Det handlar fortfarande att kunna utveckla sitt bildsinne, kunna se och att kunna förmedla något. Och då finns det inga genvägar. Det gäller att träna och jobba så mycket som möjligt med bildsinnet. Vara envis och uthållig. Kunna ta misslyckanden och komma igen.

"Svarta skär" - från Arholma i Stockholms skärgård
Tycker själv att jag har så mycket kvar att lära och jag kommer aldrig att komma i närheten av att kunna lära mig allt som behövs. Men det är också lite av tjusningen med att fotografera.

Att välja ut en av mina egna bilder som skall illustrera en "bra bild" känns väldigt svårt. Det är som ingen riktigt duger helt plötsligt. Men jag blir tyvärr ofta lite förblindad av mina egna bilder. Men jag vet att jag har känt mig mycket nöjd med "svarta skär" långa stunder. Så den får det bli.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...