Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

28 januari 2012

Avkoda det postindustriella konceptfotografiet?

Oh, hjälp! Ibland fattar jag nästan ingenting om fotografi. Känner mig hjälplöst okunning.

DN hade en intervju med Annika von Hausswolf för någon vecka sedan angående hennes uppdrag i Vårsalongsjuryn på Liljevalchs. Där fastande jag speciellt för ett par av hennes meningar.

"Jag lärde mig mycket genom att höra Ernst och Peter argumentera för en del av måleriet, som ligger dem nära. Och jag fick förklara för dem en del om fotografiets karaktär, som det postindustriella konceptfotografiet, som ofta har en visuell retorik som man kanske inte upptäcker om man inte kan avkoda den."

Och hjälp, tänkte jag, jag fattar nästan ingenting. Men hur många är det som begriper vad hon sade? Hur många är det som kan läsa av koderna? Är det kanske bara dom som som studerat vid Högskolan för fotografi i Göteborg, där Annika har varit adjungerad professor. Och några till i en liten krets eller?

 Är det kanske därför jag har haft så svårt att tillgodogöra mig det jag sett i blidväg från de på högskolan utbildade fotograferna? Men varför har jag tyckt så väldigt många bilder varit mycket intressanta som har kommit från motsvarande skola i Helsingfors? Dom kanske har andra koder eller inga alls? Vad vet jag.

För mig känns det helt främmande att tänka på att man i bilder skall behöva avkoda en visuell retorik. Jag vill hellre tänka på att det finns olika nivåer och skikt som man med träning i bildseende kan tillgodogöra sig.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...