Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

15 november 2011

Nära möte med stora vilda djur på Fotografiska

För några veckor sedan kom det ett telefonsamtal från en vän som besökte Fotografiska. "Mats, du måste gå hit och se Nick Brandts helt fantastiska djurbilder" sa han med eftertryck.

I förra veckan var jag där med min assistent och spanade in de mycket stora bilderna. Och det var som man blev inbjuden i djurfamiljernas privata sfär. Man kom Afrikas djur mycket närmare än vanligt. Helt fantastiskt. Tidigare har jag alltid tyckt att stora bilder tar bort intimiteten och skapar avstånd. Men inte denna gång. Här kom det i stället att förstärka närheten.

Fotografen Nick Brandt hade verkligen lyckats att få mig att se elefanter, zebror, leoparder och flera vilda djur på ett nytt sätt. Kanske beror det på att han från början var musikvideoregissör och inte hade fått inpräntat i sig de regler som andra naturfotografer håller sig inom. Vilket så gott som aldrig leder till nyskapande bilder som dessa. Och assistenten M blev extra förtjust och dragen till elefantbilderna.

Utställningen "On This Earth A Shadow Falls" består av sextio bilder från östra Afrika. Men jag hade hellre sett att ett det varit ett tjugotal färre. De som var fotograferade med infraröd film föll mig inte alls i smaken. Inte heller de som fått ett tillkrånglat "konstnärligt" utseende eller var arrangerade. Tycker att dessa bilder drog ned helhetsintrycket tyvärr. De fick mig att börja tvivla på utställningen som helhet. Lite tråkig avslutning på en så enastående fin början. Men ändå så var det en stor bildupplevelse, kanske en av årets bästa. Utställningen håller på till den 8 januari 2012.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...