Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

19 november 2011

Medioker fotomässa i Älvsjö engagerade inte

Årets fotomässa i Älvsjö Stockholm hade tyvärr inte mycket intressant att bjuda på. Kände mig manad att gå dit och kolla läget. Jag hade inte gått sedan fotomässan flyttade från Nacka Strand för några år sedan.

Att bildutställningarna skulle bli lidande av att visas i en sådan tråkig atmosfär hade jag listat ut i förväg. Och svåra att ta sig till var dom. Hittade inte många intressanta bilder överhuvud taget. Kompisar som jag stötte på hade tydligen inte heller gjort det. Bildvisningarna kanske håller på att haverera och prylar och teknik tar över?



Träffade ett gäng yrkesfotografer över en kopp kaffe som ondgjorde sig över tidningen F, Svenska Fotografers förbunds tidning som har förnyats sedan ett par år tillbaka. Inriktningen på nästan enbart konstfoto irriterade dom alldeles oerhört. Och jag håller med dom till stor del. Det finns inte mycket riktigt bra konstfoto gjort av svenska fotografer enligt mitt tycke och därför blir det mesta halvbra. Halvbra bilder är inte kul att se i tidning efter tidning. Ett undantag är Maria Misenberg i sista numret som jag räknar till den lilla skara som gör mycket bra bilder. Men det höll inte fikagänget med mig om. Smaken är i högsta grad olika. Men lite mer variation på bildinnehållet skulle inte skada för tidningen F.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...