MATS LINDFORS FOTOGRAFI

PROFESSIONELL SKÄRGÅRDSFOTOGRAF - NATURFOTOGRAF - LANDSKAPSFOTOGRAF - I 25 ÅR

27 oktober 2011

Vit text på svart bakgrund gör ont i ögonen

Från och med idag så bojkottar jag alla webbsidor med vit text mot svart bakgrund. Jag får ont i ögonen av att läsa på dom. I fem till tio minuter efter läsningen så får jag dras med irriterande inbrända streck på mina näthinnor. Så kan jag inte ha det för att vissa webbsidemakare inte bryr sig om att vara läsvänliga. Några av de bloggar och webbsidor som jag uppskattar mest kommer nu tyvärr inte att bli lästa av mig i fortsättningen. Men ibland så måste man välja för hälsans och välbefinnandets skull.

Ögonen är mina viktigaste instrument för att jag skall kunna jobba med bilder och fotografering. Det är självklart att jag måste vara extra rädd rädd om dom.

4 kommentarer:

The Secret Garden sa...

Tror att jag läst det här, förr, och jag kan bara säga att jag fullständigt håller med dig!
Det finns många suveränt bra sidor "där ute" och många suveränt bra fotografer som har den där kombon. Vit text på svart..och jag kan inte ens läsa 5 minuter...så jag skippar texten Tyvärr.
Samtidigt, om bilderna ska gå fram bäst, så är inte heller Vit bakgrund det optimala eftersom den bländar ögat. Det här är en svår avvägning. Den gyllene medelvägen kanske är bäst, både för bild och text, grå bakgrund.

//Boije

Landskapsfotograf Mats Lindfors sa...

Det blir klart bäst om man tänker på helheten. Fotografer missar ofta att tänka så.

Rebecka sa...

Hej! Jag heter Rebecka och jag har valt att skriva om dig i mitt nutida konst arbete. Men jag hittar inte så mycket fakta om dig på internet, så jag undrar om jag skulle kunna få ställa några frågor till dig :)

Landskapsfotograf Mats Lindfors sa...

Hej Rebecka!

Skriv gärna ett mail och berätta lite om dig och vad du ska göra och ställ dina frågor så ska jag försöka att svara.

Mvh
Mats