Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

26 maj 2011

Svarta hemsidor börjar att bli riktigt påfrestande

Många fotografer har en vana eller ska man kalla det ovana att göra sina hemsidor med svart bakgrund. Det kanske var effektfullt till en början men nu börjar jag att tycka att det ytterst påfrestande. Anledningen är väl den att dom tror sig att bilderna skall göra sig så att dom ser förhöjda och extra bra ut. Men i längden tror jag att det blir precis tvärt om. Dom kanske till och med tror att dom är originella och exklusiva när dom har svarta hemsidor.

Lyssnade på en av de erfarna bildinköparna i USA, Stella Kramer för en tid sedan när hon ondgjorde sig över de svarta webbsidorna som fotografer så ofta har. Och visst, svart blir trist och påfrestande i längden. Det liksom suger energin ur bilderna. Rätt använt kan det givetvis fungera. Men det görs allt för ofta i fel sammanhang. Som en slags standard.

Jag har kanske blivit överkänslig för fula hemsidor över åren. Som kan förstöra bildupplevelsen, ibland nästan helt. Det finns flera duktiga fotografer som har så jobbiga hemsidor att jag nästan inte kan besöka dom utan att börja må dåligt. Dom kan ha gräsliga störande grafiska element som fullständigt slår ihjäl bilderna. Ett efter ett par besök så kommer jag sällan tillbaka dit.

Ljust och enkelhet är väl ett bra grundtips att gå efter när man gör sin hemsida. Låt bilderna tala. Tilläggas ska att jag uppskattar enkel snygg design väldigt mycket. Då blir det en ren njutning att surfa runt och kolla in bilder.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...