Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

13 april 2011

Det våras för fotografi - ett stort ökat intresse

Något har hänt de senaste veckorna. Jag har märkt av ett stort ökat intresse från privatpersoner att köpa fotografi. Bilder i alla varianter har sålt. Svartvitt och färg, på canvas, silikonpleximonterat, inramat, lösa printar och posters. Riktig, riktigt bra helt enkelt. Om det är en ren tillfällighet vet jag inte. Det kan bara tiden utvisa.

Den smågalna idén att starta ett eget galleri kanske inte var så dum? Jag var tidigt ute med bilder på internet, startade redan 1996 och sedan dess så har det laddats ned runt en halv miljon bilder, alla med mitt namn på.

De första åren genererade ingen försäljning, men snart så började företag ringa och visa intresse. Det ledde till att jag startade en egen bildbyrå, när många andra började att gå i konkurs. Smågalet kanske, med det fungerade.

Att gå mot strömmen och tänka eget har varit min filosofi.

Och sist men inte minst. Jag gör inte bilder för att tjäna pengar, jag gör bara det jag gillar. Att göra det jag tycker är roligt är min affärsidé.

Bilden "ovädret" fotograferades på 90-talet när jag och min kompis L närmade oss Lilla-Nassa med segelbåten. En mörk molnskärm drog snabbt upp på himlen när vi fortfarande var ute på den stora fjärden. Stor dramatik, vad skulle det bli av det. I vissa fall kan det börja blåsa storm på några sekunder. Men denna gång fanns inga hårda vindar i molnsystemet. Två bildrutor fanns kvar på filmen i kameran, den första blev den här. Femton sekunder senare var solen helt bakom molnen. Ofta handlar bra bilder om sekunder och ibland på bråkdelen av en sekund.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...