Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

27 mars 2011

The Genius of Photography - sex timmar om fotografi

För några månader sedan så tittade jag på den makalöst intressanta BBC-serien "The Genius of Photography" som finns på YouTube. Nu har jag börjat att se om den. Och det känns precis lika spännande igen. Det är kanske det bästa program som har gjorts för att förklara magin med fotografi. Dom startar där den kemiska fotografin började, för 170 år sedan. Och presenterar många av de viktiga fotograferna fram till idag.

Början känns helt överväldigande när dom mörklägger ett rum i Venedig och bara släpper in lite ljus genom ett några centimeter stort hål i fönstret. Där börjar magin med bilden. Bilden projiceras upp och ned på väggen mitt emot. En upplevelse utan dess like för den fotointresserade.

Här börja programserien "The Genius of Photography"  Se, lär och njut...

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...