MATS LINDFORS FOTOGRAFI

PROFESSIONELL SKÄRGÅRDSFOTOGRAF - NATURFOTOGRAF - LANDSKAPSFOTOGRAF - I 25 ÅR

13 mars 2011

Esko Männikkös fotografi på Nordenhake med ohygglig kraft

Kände mig kallad att åka till det norra galleriklustret runt Hudiksvallsgatan 8. Och idag blev besöket en riktig fullträff. Riktigt bra grejor i alla gallerier. Men framför allt så var det Galleri Nordenhake som stod för något alldeles extra, fotografi på den högre nivån i världen.

Jag blev helt knockad av Esko Männikkös "Harmony Sisters" som visade på fotografiets ohyggliga kraft. Ofta bara med närbilder på djurögon, levande som uppstoppade. På darriga ben och helt groggy gick jag flera varv runt och betraktade bilderna noga. Det var en stor upplevelse att se bilder av en fotograf som behärskade tekniken, formen och innehållet. Som kunde få bilderna att ge ifrån sig djupa hjärtskärande primalskrik.

Många gånger är jag avundsjuk på måleriet som jag tycker har allt för många fördelar på sin sida jämfört med fotografiet. Men Esko Männikkö visade på den makalösa kraft som det går att ladda in foto. En kraft som då överstiger måleriets. Men det är inte många fotografer som klarar denna uppgift. Ofta blir det bara till något mjäkigt och obegripligt lallande. Sådant får man se alldeles för mycket av.

Högst en till två gånger om året kan man se så här bra fotografi på gallerier i Stockholm, så jag tycker att det är ett absolut måste för den bildintresserade att göra ett besök på Nordenhake innan bilderna tas ned efter den 3 april.

Inga kommentarer: