Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

16 mars 2011

En kanske urtråkig bild som jag älskar fortfarande

År 2004 använde jag bara en digital fickkkamera. Att plåta på film kändes inte meningsfullt längre och de digitala systemkamerorna var inte värda att investera i. Så jag tog ett sabbatsår från skärgårdsfotograferandet. Började i stället gå okring på stan med fickkameran och träna upp mitt bildsinne på den brokiga stadsmiljön. Att plåta i stan kräver något helt annat än att vid landskapsfotografering. En slags direktreflex, se snabbt, inte hinna tänk nästan alls. Hur nu det gick ihop den ytterst långsamma kameran.

En av de gamla bilderna från den tiden råkade jag få se idag och jag älskar den fortfarande. Hade ätit på en restaurant i korsningen Mäster-Samuelsgatan och Malmskillnadsgatan kom ut och fick se en lampa hänga över gatan. Den fascinerade mig när den blev en förgrund till ett par höghus i bakgrunden. Det finns en kraft i den som kanske inte alla uppfattar. Jag lade upp den på Fotosidan och den fick en etta i betyg av en medlem där. "Jag förstår den inte, den är tråkig" skrev han. Märkligt nog så blev jag glad över det usla betyget och förstod att jag hade tagit en speciell bild som krävde något av betraktaren.

Här kan du se lite fler av mina bilder från det året på www.imagespot.se

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...