Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

13 februari 2011

Helt tagen på sängen av Kristina Bengths akvareller

Det var dags för årets första besök vid norra konstklustret nära Vanadisplan. Snövallarna låg höga kring kvarteren och jag var orolig för att fastna för gott där med bilen.

Kikade först försiktigt in på Galleri Flach och möttes av en märklig syn. En lång rad av ytterst enkla sängar stod i en lång rad men något liknande ljusgrå  tunna madrasser. Var det något att gå in för undrade jag, men nyfikenheten tog över. Madrasserna visade sig vara svartvita akvareller med sjukhusliknande motiv. Lite skrämmande samtidigt som dom var lite lockande.

Amanda Kristina Pedersens Fysionomiska undersökningar var titeln på utställningen av Kristina Bength och håller på till den 20 februari. Jag gillade den skarpt. Vilken tur att jag gick in. En mycket sevärd utställning. Bilderna har egentligen sitt ursprung kring 1900-talets början kan man säga. Mer om det finns att läsa i galleriet och på deras hemsida.

För övrigt var det inte mycket att se i dom andra gallerierna märkligt nog. Några hade för mig helt obegripliga verk. Idébaserad nutidskonst ger ibland mig känslan av att vara en återvändsgränd i konsthistorien. Men som alltid är det förstås skillnad på bra och dåligt. Om verken helt saknar energi och liv, då är inte jag med längre. Har man en idé som inte visar sig fungera i genomförandet, då tycker jag den är helt döfödd. Men det kanske var död som var målet?

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...