Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

18 november 2010

Helsåld på Niki de Saint Phalle - en av de riktigt stora

Min beundran för Niki de Saint Phalles konst blir bara större och större. Jag tycker att hon borde räknas bland dom riktigt stora 1900-tals konstnärerna. Men istället så är hon sorgligt underskattad. Hennes stil var helt hennes egen och går inte att fånga in i en mall. Den verkar inte haft några gränser, den var maximal fantatsi. Allt var möjligt.

Niki de Saint Phalle, 1930 - 2002, var självlärd. Hon var fotomodell i eliten men fick ett nervsammanbrott och botade sig själv med att bli konstnär. Tidigt i sin karriär började hon att skjuta fram konst med gevär och på så sätt få ut sin aggressivitet som hade byggs upp sedan barndomen. Några år senare syntes inte några spår av aggressiviteten längre. Det blev kärlek, livslust och värme i stället.

Några av hennes skulpturer med namnet "Paradiset" finns utanför Moderna Museet i Stockholm. Dom har jag beundrat ända sedan jag var barn, men trott att de var gjorda av Jean Tinguely, hennes partner.
Länk till Niki de Saint Phalles officiella webbsida.

På YouTube finns en dokumentär om henne på nio avsnitt. Detta är nummer 1. Varsågod, njut!

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...