MATS LINDFORS FOTOGRAFI

PROFESSIONELL SKÄRGÅRDSFOTOGRAF - NATURFOTOGRAF - LANDSKAPSFOTOGRAF - I 25 ÅR

19 november 2010

Fotoboomen kommer snart att börja mattas av

Snart kommer det rekordstora fotointresset att börja mattas av. Bild och fotoboomen kommer att plana ut och sedan dyka nedåt. De nya digitalkamerorna gjorde det lätt och kul att plåta, men snart kommer många att tappa intresset när framgångarna inte kommer. Och nyhetens behag är över. De kommer att inse att det inte är så lätt att ta bra bilder och ge upp. Att de mesta är roligt i början tycker de flesta, men att ha den envishet och uthållighet som krävs i längden brukar det vara sparsamt med. Vi får se hur det blir, men det är min förutsägelse. Bara de bästa och envisaste kommer att fortsätta. Har börjat att känna en viss avmattning hos de som skriver bloggarna som jag följer. Kanske också ett tecken i den riktningen.

Slutade under dagen att "gilla" Fotografiska på Facebook. Jag kom på mig själv att jag aldrig har blivit speciellt glad över deras inlägg. Dom är kommersiella och stora och måste skrika högt och skrytigt i kommunikationen med sina besökare. Vara kaxiga. Det har givit mig en slags läbbig TV4-känsla och det är inte bra. För kommersiella och opersonliga för min smak. Så blir det lätt när man vill nå massan. Men dom har ju ändå 80.000 följare som hurrar och "gillar" det mesta som dom gör. Mig lär dom inte sakna.

Undrar hur fotoscenen i Stockholm kommer att se ut om tre år? Det kommer nog att hända saker...

6 kommentarer:

kekke sa...

Stämmer säkert det du säger. För egen del rullar jag på men visar mig mest på trivialitetens marknad, Facebook. Orkar inte. Får helt enkelt inte tid som småbarnsförälder och 100% jobb som för en gång skull engagerar mig...

Men jag njuter av mina bilder. Av dem som ger mig kredit. Ser att det krävs en vardag med mer tid för att ge bilden en större chans.

Vill dock att bilden ska ha en framtid. Saknar Tinas blogg. Respekterar henne ofantligt mycket för dryga två år dag ut och in. Tror aldrig att få fotografer kommer i närheten av hennes vardagliga produktion.

Tror du har rätt. Fotot kommer att utmattas som konst. Men jag njuter i den tid jag lever. Snor åt mig det jag kan.

Länge leve fotograferna!
Länge leve konsten!

Fotograf Mats Lindfors sa...

Det behövs både tid och energi att utvecklas som fotograf. Har man familj och annat heltidsjobb så blir det klart svårt i längden. Man får nöja sig med en lägre målsättning så länge.

Det känns tomt och lite trist efter Tinas inkastande av "vanten".

Digitalfotograferandet kommer att mogna de närmsta åren. Det kan bli bättre för de som lever av sina bilder kanske. Vi får hoppas på det.

kekke sa...

Kloka tankar!

Inkan sa...

Själv tar jag bara kort - av ren lust.
Men nu ikväll, på SVT2 såg jag ett program om en amerikansk fotograf som verkade i en håla i amerikanska södern. Han hette Mike Disfarmer - och jag blev överförtjust. Så annorlunda foton -och så fyllda av personlighet och mysterier. Kändes i hela kroppen när jag såg dessa "porträtt" -just för stilen och renheten.

Såg du programmet? Om inte gör det-repris 21/11 och 23/11

Fotograf Mats Lindfors sa...

Inkan, nu har jag sett K-special om Disfarmer. Det fanns verkligen något i de bilderna. Man kan undra mycket över hur fotograferingarna gick till. Och konstvärlden är en märklig värd. Vad vore livet utan K-special.

Fotograf Mats Lindfors sa...

Kekke, tack!