MATS LINDFORS FOTOGRAFI

PROFESSIONELL SKÄRGÅRDSFOTOGRAF - NATURFOTOGRAF - LANDSKAPSFOTOGRAF - I 25 ÅR

14 september 2010

Till"konst"rat foto är oftast ingen konst



Det är svårt att skapa bra konst. Det kräver stor skicklighet, ett mycket långsiktigt arbete och uthållighet. Att jobba på enträget år efter år. Och det är ändå bara några få som lyckas.

Att många och t.o.m erkända duktiga fotografer med en egen stil ska byta till en ny "konstnärlig" stil verkar ligga i tiden. Men jag tycker inte att någon lyckas bra. Inte vad jag har sett i alla fall. Det blir oftast inte ens bra fotografi, ännu mindre konst.

En del har börja skaka på kameran och göra suddiga bilder med långa slutartider. En del byta till annorlunda kameror med lite märkliga egenheter. En del gör förändringar i datorn mm. Men jag tror att det oftast är fel väg. Att slipa, förfina, utveckla försiktigt sin egna stil som redan fungerar tror jag är en mycket bättre väg att gå. Att det kommer att leda långsamt framåt. Att det är ett långsiktigt arbete i tiden att utveckla sin stil till konstnärlig nivå.

Ska jag nämna ett par fotografer som jag tycker har lyckats, så blir det Lars Tunbjörk och Helene Schmitz.

5 kommentarer:

Inkan sa...

Många vill nog SKAPA. sic!
Och en del KONSTiga bilder tvinnar en att se saker... man vill tolka det man inte riktigt förstår. Tror det är ett sätt för hjärnan att leta efter det mest logiska.

I just den här bilden ser jag något gulligt och naivt... en blyg figur - en som verkar både skämmas och rodna och samtigt nästan ber om att bli sedd.

Allt bara min egen fantasi.

Inkan sa...

Oj då- det ska stå 'tvingar' -inte tvinnar...fast jag tvinnar kanske på en tråd, en idé.

Mats L sa...

Jo, många vill skapa, men att bli bra tar tid. Lång tid. Vad är bra? Vad är dåligt? Och alla ser på olika sätt.

Försöker ibland ta egna bilder som jag inte förstår vilket kan vara mycket utvecklande för det undre medvetandet.

Tror att jag kan se din "figur".

Inkan sa...

Mats, sedan kom nästa bild ( i min hjärna) att detta är Gene Krupa som surrealistiskt fotografi. Hans trumsolon slår rakt igenom från den andra sidan ( han är väl död sedan hundra år?) Men trumpinnar och vispar det kunde han hantera som en 'gud'... hur nu någon gud skulle komma på idén att spela trummor.

Mats L sa...

Vilken fantastisk tolkning! Det är ju Krupa. Där slog du trumpinnen på cymbalen. :)