Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

16 september 2010

Sandy Skoglund bland det bästa man kan se i stan



Den amerikanska fotokonstnären Sandy Skoglund, med svenskt påbrå, är bland det bästa man kan se i fotoväg i Stockholm just nu. Hon är aktuell med en utställning på Fotografiska vid Stadsgårdskajen till den 6 november. Bilderna är avfotograferingar av egna små surrealistiska världar som hon mödosamt och mycket noggrant byggt upp. Bilderna har en kvalitet som vi sällan brukar få se i Sverige. Varenda bild var helt enkelt makalöst bra. Konst på hög nivå.

De övriga fotografernas bilder i huset vägde lätt efter att ha sett Sandy Skoglunds verk. Jag tyckte bara att det fanns knappt ett tiotal fina intressanta bilder mer att se. En del hade Annie Leibovitz tagit. Jag gillade nog främst hennes landskapsbilder. Men det verkade bara jag som visade dom intresse. Alla andra tittade på de kända folket som hon hade avbildat. Visningsrummen var fyllda till trängselnivå. Men jag tycker nog att hon är en smula överskattad fotograf. Hade hon nått sin position om hon hade fotograferat vanliga okända människor? Tror inte det.

Pieter ten Hopens Stockholmsbilder kändes inte angelägna. Tyckte inte att dom gav någon upplevelse av något slag. Endast en bild träffade mig och gav något. Han försökte sig på ett svårt ämne, ensamhet och osynlighet i staden. Jag tror att bilderna fungerar dåligt, mycket på grund av den speciella panoramakameran som får bilderna att inte hålla ihop. Men det kan ju också bero på att jag inte alls delar hans svarta känslor för Stockholm.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...