Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg sedan 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

08 juli 2010

William Neill -en naturfotograf jag gillar mer och mer

"
Water - Images by William Neill

Det finns något oftast mycket stillsamt, mjukt och underbart i den amerikanske naturfotografen William Neills bilder. Han har gått i skola hos Ansel Adams och man kan känna Ansels påverkan. Och Neills bilder växer bara med tiden. Det är inte alls vanligt att naturbilder gör det. Problemet med naturbilder är ofta det motsatta. Att man tröttnar kvickt på dom.

William Neill är också en av de få fotografer som jag tycker har lyckas med att sätta en konstnärlig prägel i sina bilder utan att ha villat bort sig som så många andra fotografer gör i hans genre. När andra jobbar med oskärpa och rörelse i bilderna brukar det oftast sluta med misslyckande. Men inte hos Neill, han behärskar en speciell känsla för fotografi. Jag tittar allt oftare in på hans webbsida för att få mig en dos av inspiration. Det är nästan lite en meditativ känsla som smittar mig där också.

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...